Proiecte de conservare și restaurare a patrimoniului cultural


Sfeșnice din patrimoniul bisericii

Dr. Ágnes Ziegler a finalizat la începutul anului 2024 analiza și conservarea sfeșnicelor din patrimoniul bisericii, care datează din secolele XIV-XIX. Măsurile de conservare la cele peste 30 de obiecte au inclus întocmirea unui nou inventar pe baza unui catalog de criterii moderne, curățarea reziduurilor de ceară și a murdăriei de suprafață de pe sfeșnice și optimizarea condițiilor de depozitare. Cercetările privind sfeșnicele, care au început în paralel, au implicat înregistrarea detaliată a aspectelor tehnice și formale, dar și a aspectelor legate de achiziție, precum și funcțiile practice și liturgice ale acestora.

Casa Asociației Săsești a Meșteșugarilor și necesitatea unei renașteri a meșteșugurilor din Brașov

Comunitatea Bisericii Negre a finalizat recent lucrările de restaurare la Casa Asociației Săsești a Meșteșugarilor din Brașov de pe Bulevardul Eroilor. Literele „Kronstädter Gewerbe Vereinshaus” (Casa Asociației Săsești a Meșteșugarilor din Brașov) și „Erbaut 1902” (construit 1902) de pe fațada principală sunt acum din nou vizibile de la distanță. 

În 2012, proprietatea a fost retrocedată comunității Bisericii Negre într-o stare de degradare avansată. Intervenția realizată între 2019 și 2023 a cuprins readucerea fațadei și a acoperișului în starea inițială. Costurile pentru renovare au fost suportate în mare parte de comunitatea Bisericii Negre, iar o cofinanțare a fost asigurată de Primăria Municipiului Brașov, prin coordonarea Fundației Monumentelor Istorice Brașov. Utilizatorul imobilului, Consiliul Județean Brașov, a beneficiat de scutirea plăților de chirie între 2012 și 2016, și beneficiază și la momentul actual de o chirie modestă.

Este o întorsătură îmbucurătoare a sorții faptul că tocmai în această perioadă, sectorul meșteșugăresc din Brașov primește șansa unei relansări. Municipiul Brașov intenționează construcția unui centru de învăţământ dual pentru industria și meșteșugul regional, având deja finanțarea asigurată prin intermediul Planului Național de Redresare și Reziliență. În cadrul consorțiului organizat de municipiul Brașov sunt incluși mulți parteneri din sfera industrială

Comunitatea Bisericii Negre este convinsă că și sectorul meșteșugăresc are nevoie de sprijin. Meșteșugarii bine pregătiți nu sunt necesari doar pentru a contribui la construçția noilor cartiere. Este nevoie de meșteșugari care să cunoască tehnicile meșteșugărești tradiționale pentru a întreține în mod profesionist o resursă importantă a Brașovului: numeroasele clădiri de patrimoniu construite de-a lungul secolelor. Reparațiile necorespunzătoare subminează patrimoniul cultural a Brașovului. 

Cunoștințele profesionale ar putea fi mijlocite de Camerele de Meșteșuguri din Germania și Elveția, două dintre țările în care breslele meșteșugărești nu au fost niciodată desființate. În spiritul parteneriatului tradițional dintre biserici și meșteșuguri, comunitatea Bisericii Negre a decis să încurajeze discuții între reprezentanții Asociației Centrale a Meșteșugurilor Germane, ai Camerei de Meșteșuguri München și Bavaria Superioară, ai Primăriei Municipiului Brașov și a Inspectoratului Școlar Județean Brașov. Primele întâlniri au stabilit câteva axe principale de colaborare în domeniul transferării de cunoștințe profesionale, a participării la conferințe internaționale, precum și un sprijin continuu în construirea unei structuri locale de formare profesională duală.

Casa Asociației Săsești a Meșteșugarilor din Brașov, iulie 2023. Foto: Frank-Thomas Ziegler

Membri ai grupului de lucru „Kirche – Handwerk” (Biserica – Meșteșuguri), printre care reprezentanți de rang înalt ai Asociației Centrale a Meșteșugarilor Germani, ai Camerei Meșteșugarilor München și Bavaria Superioară, însoțiți de gazda Richard Sterner, director Managementul Clădirilor de Patrimoniu al Bisericii Evanghelice C. A. din România – Parohia Brașov, în vizită la Biserica Neagră, 23 mai 2023. Foto: Mihaela Ivașcu

Proiect de restaurare a fațadei principale a Casei Asociației Săsești a Meșteșugarilor, realizat de S. C. MOOD factory SRL

PATRIMONIUL RENAȘTE: Restaurarea statuii Sf. Ecaterina de pe fațada Bisericii Negre

Comunitatea Bisericii Negre din Brașov a declanșat restaurarea uneia dintre statuile aflate pe contraforții bisericii, apreciate de brașoveni și vizitatori din lumea întreagă.

Statuile au o vechime de aproape 100 de ani, fiind sculptate de artiști brașoveni renumiți, după modelele statuilor originale gotice, provenind din secolul al XV-lea. Acestea din urmă au fost înlăturate în anii 1937–1944 și adăpostite în interiorul bisericii, unde pot fi admirate de către vizitatorii Bisericii Negre.

Aflate la exterior, statuile actuale de pe contraforți sunt supuse unor factori agresivi de degradare. Principalele forme de degradare constatate sunt datorate intemperiilor, dar o mare contribuție o au și poluanții atmosferici. Cea mai mare sursă de poluare de acest tip, în zona Bisericii Negre, provine de la traficul auto. Un alt factor dăunător este prezența constantă a porumbeilor, care și-au construit cuiburi în zona statuilor.

Factorii de mediu sunt din ce în ce mai nocivi, ceea ce reprezintă o provocare pentru comunitatea Bisericii Negre, care se străduiește să țină pasul cu viteza de degradare a monumentului. Dacă în trecut s-a intervenit asupra bisericii la un interval de sute de ani, în condițiile actuale este de așteptat să se desfășoare campanii de restaurare majore o dată la 50 de ani.

restaurare patrimoniu

Restaurarea statuii Sf. Ecaterina de pe fațada Bisericii Negre

CASA DIN PIAȚA SFATULUI NR. 17 (2006–2010)

Imobilul care găzduia locuințe și o multitudine de birouri a fost restaurat pentru a servi drept sediu central pentru parohie. Restaurarea, care îmbină cu succes substanța originală, veche de câteva secole, cu elemente moderne, a fost concepută de arhitectul Johannes Bertleff și a fost premiată la Anuala de arhitectură din 2010. Lucrarea, o investiție de 300.000 de euro, a fost realizată din fonduri proprii.

Sala de ședință al administrației parohiale, situată în imobilul din Piața Sfatului nr. 17. Foto: Andrei Mărgulescu

AUTOPORTRETUL LUI HANS EDER (2007)

Locul de păstrare a lucrării Îngrozitul, realizată de pictorul brașovean Hans Eder, care, de fapt, îl înfățișează pe pictor în momentul creației, a fost necunoscut timp de câteva decenii. După ce a reapărut, pictura de mici dimensiuni prezenta deteriorări grave, pânză destabilizată, fisuri și strat pictural lipsă. A fost restaurată din fonduri proprii, de către specialista Zsuzsanna Mara, din Miercurea Ciuc.

proiecte-conservare2

Hans Eder: Autoportret, 1913. Colecția Bisericii Evanghelice C.A. din România – Parohia Brașov. Foto: Ágnes Ziegler

BISERICA SF. MARTIN DE PE DEALUL DE JOS (2007–2013)

Mica biserică de pe Dealul de Jos, parțial medievală, a constituit un model de bune practici în materie de restaurare, lucrările fiind precedate de examinări ample ale obiectivului, de la arheologie, cercetare de parament, stabilirea stratigrafiei picturilor de pe mobilier ș.a.m.d.

Biserica evanghelică Sf. Martin, după restaurare. Foto: Ágnes Ziegler, 2019

ORGA DE LA BUNEȘTI (2010)

Orga, inițial amplasată deasupra altarului bisericii din Bunești, se afla în pericol de prăbușire și a fost luată decizia de a salva instrumentul din interiorul bisericii. Instrumentul a fost transferat la Brașov și restaurat în atelierul de construcții de orgi și tâmplărie de la Hărman, cu ajutorul financiar al fundației Horizon din Germania. Orga a fost transferată în biserica evanghelică Sf. Martin din Brașov.

Orga de la Bunești, adusă după restaurare în biserica evanghelică Sf. Martin. Foto: Steffen Schlandt, 2013

POTIR DINTR-O LOCALITATE DIN APROPIEREA BRAȘOVULUI (2010)

Potirul gotic a devenit nefolosibil după ce a fost demontat, iar proprietarii nu au reușit să-l reconstruiască în totalitate. Intervențiile ulterioare cu materiale necorespunzătoare au înrăutățit situația valorosului obiect. Potirul a fost restaurat în atelierele de restaurare a metalului și argintăriei ale Muzeului Național Maghiar (Magyar Nemzeti Múzeum) din Budapesta, gratuit, prin bunăvoința muzeului.

013_Potir

Potir gotic, secolul XV, după restaurare. Foto: Gábor Szőke, 2010

COVOR OTOMAN ÎN DOUĂ FRAGMENTE (2011)

Un covor care ne-a parvenit în două fragmente, pentru mulți ani despărțite unul de celălalt, a fost restaurat în atelierul de specialitate al Muzeului de Artă Islamică din Berlin, din recunoștință pentru oferirea câtorva covoare drept împrumut pentru o expoziție în muzeu. Metoda aleasă a fost cea a fixării obiectului pe un material-suport, adică stabilizarea covorului și stoparea deteriorărilor viitoare, lăsând daunele și lipsurile anterioare la vedere.

patrimoniu010

Covor din Transilvania, cu nișă dublă, după restaurare. Colecția Bisericii Evanghelice C.A. din România – Parohia Brașov. Foto: Árpád Udvardi

ORGA DE LA RUPEA (2012)

Un deosebit de valoros instrument, considerat a fi cea mai veche orgă care ne-a parvenit în Transilvania, orga de la Rupea a fost demontată de pe galeria de lemn pe care se afla în biserica originară, de ani mulți nefolosită. În anul 2012 a fost demarată o  acțiune de strângere de fonduri a Fundației ForumARTE, prin care publicul era invitat să doneze bani pentru restaurarea instrumentului. Christian von Albrichsfeld a promis dublarea sumei strânse de către brașoveni. Parohia Evanghelică Rupea și Parohia Evanghelică Brașov au participat substanțial la donații și astfel orga a putut fi restaurată și montată în Biserica Neagră. Lucrările au fost executate la atelierul de orgi din Hărman. Proiectul restaurării a redat patrimoniului un instrument de excepție a cărui valoare este recunoscută și internațional.

013-Orga-Rupea

Orga de la Rupea, construită în secolele XVII-XVIII. Foto: Árpád Udvardi

CASA DIN PIAȚA SFATULUI NR. 16 (parțial 2012)

Unul dintre cele mai valoroase imobile din Brașov, aflat la trecerea din Piața Sfatului în curtea Bisericii Negre, constituie un proiect atât de amplu, încât nu a putut fi terminat până în ziua de azi. În anul 2012, parterul casei, decorat cu picturi murale deosebite și conservând numeroase fragmente istorice de piatră, a fost renovat din fonduri proprii și este azi o oază a literaturii, o librărie Humanitas.

Fragmente de pictură murală, în spațiile Librăriei Humanitas, aflată în casa patriciană din Piața Sfatului nr. 16, după restaurare. Foto: Andrei Mărgulescu, 2012

ORGA DE LA HAMBA (2013)

Orga bisericii din localitatea Hamba (județul Sibiu) a fost demontată din biserica părăsită de enoriași în anul 2006, după ce pe instrument nu se mai putea cânta. Orga fusese vandalizată, jumătate din tuburile metalice fiind furate. Restaurarea s-a realizat în anul 2013 de către atelierul de construcții de orgi și tâmplărie din Hărman, din donația semnificativă a domnului Ludovic Ionescu și din fonduri proprii. Instrumentului i-au mai fost adăugate în anul 2013 registre de pedal suplimentare, iar în anul 2020, registrul VOX HUMANA. Orga este acum în cea mai mare bună stare a sa și reprezintă stilul construcției de orgi din Transilvania.

Montarea orgii de la Hamba pe empora Bisericii Negre. Foto: Steffen Schlandt, 2013

ȘARPANTA BISERICII NEGRE (2015–)

Materialul lemnos al șarpantei istorice din secolul XVII a fost parțial alterat de infiltrațiile de apă. La învelitoare s-a lucrat ultima oară în 1970, multe țigle fiind sparte de atunci. Era obligatoriu ca intervențiile asupra șarpantei și acoperișului să constituie o abordare completă. Cerința de bază a fost de a nu restaura nimic, ci de a rămâne în cadrul conservării minim invazive, aducând însă ajustările necesare pentru funcționalitatea șarpantei. Astfel, elementele de lemn înlocuite au fost îmbinate folosindu-se aceleași tehnici tradiționale care s-au folosit în trecut, țiglele au fost executate prin lucru manual la comandă specială, tinichigiii au folosit materialul tradițional (cupru), iar soluțiile și formele de tinichigerie folosite au fost ușor ajustate din punct de vedere funcțional. Intervențiile din zonele de contact cu fialele și turnurile mici de piatră au fost cele mai pretențioase, necesitând soluții de echipă (dulgherii, tinichigiii și restauratorii în piatră lucrând împreună). Lucrarea, care este planificată a dura 8 ani și constituie o investiție de 800.000 de euro, este realizată din fonduri proprii.

Lucrări de tâmplărie la șarpanta Bisericii Negre. Foto: Radu Pescaru, 2017

CASA DIN CURTEA JOHANNES HONTERUS NR. 9 (2017–2018)

Intervenția contemporană la casa cea smerită din fața intrării principale a Bisericii Negre a urmărit să nu distrugă frumusețea fragilă a acestei case și să păstreze cât mai mult din expresivitatea ei datorată materialelor naturale aparente și detaliilor simple. Absența decorațiilor este suplinită de frumusețea materialelor lăsate aparente, așa cum sunt tavanele din grinzi și casete de lemn. Pentru a nu pierde expresivitatea originară a podului în care învelitoarea din țiglă era vizibilă din interior, s-a optat pentru construirea unei șarpante noi peste cea veche, dublându-se suprafața de țiglă (un rând de țigle la interior și unul la exterior).

Toate elementele noi – scara din metal și pereții de compartimentare din tolă de oțel – își afișează materialitatea specifică și distinctă de substanța istorică. Intervenția s-a dorit cât mai puțin intruzivă față de această casă și, de asemenea, s-a dorit menținerea suflului ei intim. Astfel, prin contrast, singurul element nou introdus care iese din această scară și anunță transformarea casei într-un loc public este corpul barului. Acesta traversează două încăperi și este singura piesă de mobilier înnobilată cu elemente decorative. Investiția, finanțată din fonduri proprii, se ridică la 138.000 de euro.

ch9-20

Mesele și scaunele cafenelei sunt amplasate sub șarpanta cu strat dublu de țiglă. Foto: Béla Benedek

STATUI-CONTRAFORȚI – BISERICA NEAGRĂ (2018–)

Copiile după statuile gotice de pe contraforții corului Bisericii Negre, realizate în anii 30, au început să se deterioreze razant la începutul secolului XXI. Apa infiltrată și ciclurile de îngheț-dezgheț au format crăpături în piatră, iar sub presiunea mecanică cauzată de păsări, părți din statui au început să se desprindă. O restaurare a acestor statui a început în 2018, în colaborare cu specialistul de restaurare în piatră Călin Bârzu, lucrare finanțată din fonduri proprii, cu sprijinul Consiliului Județean Brașov.

Replicile statuilor sfinților de pe contraforții corului Bisericii Negre au fost deja parțial restaurate. Foto: Anca Milea, 2020

CASA DIN CURTEA JOHANNES HONTERUS NR. 8 (2019–2020)

Fostul auditoriu al Gimnaziului Evanghelic și probabil locul unde a funcționat biblioteca înființată de către Johannes Honterus a fost mulți ani folosit pentru locuire. Recent, acesta a fost transformat pentru a primi vizitatori și este un gift studio. Restaurarea atent realizată a scos la iveală, printre altele, un tavan cu grinzi pe o suprafață de aproape o sută de metri pătrați, datând de la mijlocul secolului XVI. Investiția suportată din fonduri proprii se ridică la 280.000 de euro.

proiecte-conservare10

Arhitectură seculară și elemente moderne, îmbinate armonios. Curtea interioară a gift studioului aflat în Curtea Johannes Honterus nr. 8.

proiecte-conservare11

Tavanul cu grinzi de la parterul imobilului aflat în Curtea Johannes Honterus nr. 8 datează din secolul XVI și a fost pictat în secolul XVIII. Foto: Ágnes Ziegler, 2019

CUMPĂRĂ BILET